前回の投稿からだいぶ時間が空いてしまいました。ロサンゼルスに来てから早や2週間、ようやく新居が決まりました。
渡米前はまさかこんなに時間がかかるものとは思いもよらず、余裕ぶっこいていましたが、ロサンゼルスでアパートを借りるのは大変です。それはこの後、書くとします。
さて、MBA対策最後のまとめとして、インタビュー対策についても最後に書きたいと思います。
自分の場合は、年明けに出したapplicationを受けて、UCLA Andersonから、下記のメールが1/12に来ました。割とすぐです。通勤中の携帯で見て「うわっ」と喜んだものです。
MBA Admissions Interview Invitation
Dear xxx,
The UCLA Anderson MBA Admissions Committee has reviewed your application with great interest, and we would like to learn more through a personal interview. Please read this email carefully for all the steps to take as you advance in the process of being considered for admission to UCLA Anderson.
Interviewing
Please use your application login and password to select an on-campus interview or an off-campus interview via Skype. We have no preference for either option and both are evaluated equally.
If you decide to visit campus for an interview, you might also like to register for an MBA Campus Experience in order to experience our welcoming community to the fullest. While here, you could also hand-deliver your document package, as described below.
Kindly have your resume and photo identification with you for your interview appointment. For more information and hints about interviewing with UCLA Anderson, please visit the Interviews section of our Requirements web page.
Official Scores and Academic Documents
To ensure the integrity of all potential MBA classmates, we require a complete package of official documents and scores prior to deciding whether to admit you. Within 30 days of this email, please submit to us:
If you were educated in the United States:
1. Official test scores, reported directly to us electronically for GMAT scores (school code 2NZ-2F-24) or GRE scores (school code 0771)
2. Official hard-copy undergraduate transcript (scanned or electronic copies are not accepted)
If you were educated outside of the United States:
1. Official test scores, reported directly to us electronically for GMAT scores (school code 2NZ-2F-24) or GRE scores (school code 0771)
2. Language test scores, for candidates not educated in an English-speaking country for your undergraduate or graduate degree.
a. TOEFL scores: send electronically to school code 4837-02
b. IELTS scores: score report sent electronically to UCLA Andrson MBA Admissions, upon your request to the testing agency
3. Original, hard-copy undergraduate academic documents, certified as official in original ink by your school (not by a notary), including:
a. Transcript in the native language of your school's country, showing coursework and grades
b. Translation of your entire transcript by your school or by a certified translator (if the country's native language is not English)
c. Degree certificate or diploma in the native language of your school's country, showing the exact degree awarded and its conferral date
d. Translation of your entire degree certificate by your school or by a certified translator (if the country's native language is not English)
e. If applicable, transcripts for any graduate work that you would like the Admissions Committee to consider, especially if seeking to boost your English fluency profile
Please send all hard-copy documents to the address below, using a delivery service that provides you with tracking information.
Official Academic Documents
UCLA Anderson MBA Admissions
110 Westwood Plaza, Gold Hall, Suite B201
Los Angeles, CA 90095-1481
(Tel: 310-825-6944)
We will update your application account within 7 - 10 business days of receiving your package.
After your interview and document package are complete, we will review your entire file again and make our final decision by the decision-release date.
Please let us know if you have any questions. Thank you very much for your interest in UCLA Anderson!
Best regards,
UCLA Anderson MBA Admissions
自分はOff-campusを選択したわけですが、UCLAがダメだったから言うわけではないですが、On-campusの方が良かっただろうな、と今になって思います。その後、ウエイトリストになってからWL対策でLAに行ったわけで、その時が初めてキャンパスビジットで、いろいろ感じるところもあったし、在校生とも話して授業も見ることができました。結局のところ、英語に不安があったから少しでもプレッシャーの少ないOff-campusを選んでしまったわけですが、逃げたら、やっぱり良い結果も逃げていくものです。これから挑戦される方は、迷ったら行って欲しいと思います。その方が後悔しませんので。
<インタビュー対策について>
自分はカウンセラー2人にお願いしました。
1、マシュー
2、Shira ( Reve consultingの紹介)
1、マシュー 1回60分2万円 計5回受講
有名ですね。奈良県在住、Skype授業ではしゃべりまくりです。自分の頭の中のイメージでは厚切りジョンソンみたいな見た目です。マシューは抱えているクライアントも多く、実績も豊富なので、過去の経験則や横並びの比較の中で割と客観的に評価をしてくれます。
・良い点
模範解答をしてくれるので、そのままパクれる。毎回授業を録音して表現をそのままパクってました。英語が苦手な人には少なくともインタビューに臨む上での「安心感」を与えてくれます。
・悪い点
やや傾向と対策を重視する感じがあり、個人のパーソナリティを生かすというよりも、模範解答的な指導が多い感じがします。まあ、マシューは伝え方の指導のプロですので、当然ですよね。中身は結局別にカウンセラーと英語で考えろって話です。なので、やはりカウンセラーは外国人をお勧めします。私のように日本人カウンセラーとどっぷり進めると、「日本語で表現できるけど、英語で表現できない」という壁によくぶち当たります。その点、外国人カウンセラーと議論しながら進めた場合は、それ自体がインタビュー対策になるわけですよね。
2、Shira 1回60分18900円 計2回受講
Shiraはアメリカ東部に住むネイティブの女性でした。すごく感じが良くて、実際のインタビューに近い感じの練習が積めます。中身のブラッシュアップに関しては、あまり強い印象はなく、個々の内容に関して伝わりづらい部分など指摘してもらったという感じです。
<実際のインタビューについて>
計3回受けました。
1、UCLA 在校生とSkypeインタビュー(20分)
2、IESEのアジア担当の方と六本木ヒルズの上で1対1インタビュー(60分)
3、USCの面接官と新宿のヒルトンの1階ビジネスラウンジで1対1インタビュー(45分)
結果としては、一番まあよくできたかなと思ったUCLAは落ちて、全然ダメだったと思ったIESEとUSCは通りました。(IESEはAssessment dayに来いと言われましたが)
UCLAに関しては相手のSkypeの調子が悪いとか言って、相手はこちらの顔が見えるが、こちらは相手が見えず声のみという不利な状況に・・・壁に向かって話している感じで、たまに「Awesome」とは「Pretty good」とか言ってる感じで、正直コミュニケーションとれてなかったのかもな、と思います。そりゃそうでしょ!
IESE, USCについては、いろいろ聞かれましたが、対面ということもあり、予想しなかった質問(What is your natural characterer?)とか、そのレジュメの片隅に書いてた「そのプロジェクト突っ込むか!?」っていう質問が来たり、いろいろ想定外でした。
私からのtipsとしては、何かアウトプットがあるプロジェクトの話なら、ノートPCで動画や報告書、サイトなど見せながら説明することをお勧めします。何か面接とかいうと、何も持っていっちゃいけない気がしますが、「動画があるから見せていい?」って聞いたらみんな「OK!」って言いました。そして、そこでクオリティの高いものが見せられれば、話も弾むものです。持っていける武器は何でも持って行きましょう。
まあ総括してみると、自分の場合はとにかく英語に苦労したという点につきます。それは今もですが。純ドメの方は、準備のプロセスからどんどん英語を使って準備して、慣れていくべきだと思います。それを後回しにすればするほど、最後につけが回ってきますから。
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